Want your
own Fotopage?








 
JuhaLens

By: JuhaLens Studio Fotopages

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Thursday, 14-Aug-2008 13:54 Email | Share | Bookmark
Rombongan ke Kilang Gamat Nusantara Mas Pulau Langkawi.

 
 
 
 

"Assalammualaikum dan selamat pagi tuan-tuan dan puan-puan yang dihormati.Saya Cik Jah akan
membawa rombongan Cik kiah ke Kilang Gamat yang terbesar sekali di Pulau Langkawi ni".


Ini adalah tempat dimana gamat ditumis bersama pelbagai rempah ratus tulen untuk dijadikan minyak.
Mari kita masuk kedalam untuk melihat apa yang ader.


Haa... ini lah dia.Gamat yang telah dimasak dan di didihkan selama 2 hari 1 malam.Tu pun belum masak
lagi tu.Esok baru boleh tutup api nye.


Walaupun nampak menggelegak dalam kuali tu,tapi percayalah kita masih boleh berkubang dalam tu.
Tak caya cuba tanya akak nie yang baru saje lepas mencelupkan hujung jari nye..


Ini adalah sebahagian daripada rempah ratus yang dipamerkan.Yang tak dipamerkan pun ader.Tak muat
meja dia nak letak.Banyak sangat.Dari tongkat sampai la ke kacipnye.


Skang nie mari kita cuba sejenis minuman iaitu air Tongkat Ali.Kalau sedara nak tahu bukan saje orang
laki je boleh minum,pompuan pun bleh.Di sahkan mampu merawat kanser Buah (tutttt).Bagi yang tengah
mengandung di haramkan.Takut budak kat dalam berkipas..


Adik kecil ni pun turut mencuba keajaiban air tersebut.Dengar cerita pada malam tu terus demam.Anak
sapa la nie.


"Haa pilih kak.Lima barang sepuluh ringgit je,free plastik.Tu minyak untuk kasi kurus pinggang kak.Pilih
kak jangan tak pilih"."Apo yang kau pandang abang dek macam nak telan abang je.Abang tak tipu nye"


Bunga untuk hiasan rumah pun ader.Tapi hias sendiri laa..Amik suma free bakul skali.


Tengok orang nie,penuh kat atas kaunter tu dia beli,sampai tak cukup plastik nak bungkus.


Bergambar kenangan bersama buluh tumpat yang diimport khas dari Tumpat Kelantan.


Bergambar kenangan dengan botol gamat gergasi.


Bergambar kenangan dengan botol gamat gergasi.


Bergambar kenangan dengan botol gamat gergasi.


Gambar kenangan dengan akak sapo tah dah lupa nama dia.Dia nie pemenang acara saper borong
paling banyak.Penuh satu bas.Tak caya tanya adik kecik tu.. "Mannnyakkkk...."


Lepas membeli sakan,lepak jab kat tempat yang disediakan khas bagi sesiapa yang dah penat.Kena
bergilir sebab kerusi terhad.Sambil mengurut tangan dan kaki guna minyak gamat yang dibeli tadi.


.......Tammat..........

Quote:
zai KuLiM = Kami pergi 3 hari 2 malam jer.Nantikan lagi gambar-gambar yang lain.
littlestars = Biasa aaa..kamera kat tangan apa lagi shoot.Kenangan beb...
Rithauddin a.k.a spirits = Beli banyak tapi suma dah bagi orang.Buah tangan.
Mr. Bye = Nama pun rombongan Cik Kiah.Ko tu baru kawin,tak bleh ikut.Kang
semut ikut.
tutcute = Gamat memang gamat.Gamat pun tak gamat cam gini.
Mr. Bye = Makasih.Masin la mulut ko.Den doakan ko dapat banyak anak..
krul = Mau nye tak seronok.Dari KL 10jam dalam bas.2ronok dibuatnye.
saupix = Jangan kata 60thn.60 abad pun belum tentu abis lagi.


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2008.

ns4008229.ip-198-27-68.net